MENU

Giuseppe Verdi „Nabucco”

4969
0

Giuseppe Verdi „Nabucco”

 

3 sierpnia 2017 | czwartek  | godzina 20.30 | bilety: 30 pln
Amfiteatr im. Marka Grechuty | ulica Fryderyka Chopina 30

 

Produkcja: Agencja Artystyczna Pro Musica
Reżyseria: Feliks Tarnawski

Scenografia i kostiumy: Małgorzata Słoniowska

Dyrygent: Jerzy Salwarowski

Wykonawcy: Giulio Boschetti, Silvia Rampazzo/Natalia Margarit, Damian Konieczek, Małgorzata Godlewska, Cristian Lanza, Bartosz Nowak, Monika Piechaczek, Jarosław Zawartko
oraz Chór Opery Polskiej, Roncole Verdi Orchestra


Zapowiedź:
Paweł Sztompke

 

W widowisku operowym wystąpi ponad 90-osobowy zespół. Na scenie zobaczymy włoskich solistów, a także Chór Opery Polskiej i Roncole Verdi Orchestra, którzy odnieśli ogromny sukces zarówno w Polsce jak i zagranicą. W rolę tytułową wcieli się znany polskiej publiczności z koncertów Verdi Gala Giulio Boschetti, cytując za krakowskim DolceSfogatoMagazine.com „Śpiewak przystojny, charyzmatyczny, o niebywałym barytonowym głosie oraz niebanalnych umiejętnościach aktorskich”.

 

Od momentu premiery w październiku 1994 roku  w Stuttgarcie, produkcja była prezentowana z wielkim powodzeniem na ponad 170 prestiżowych scenach, m. in.: Tonhalle w Zurychu, International Congress Center w Berlinie, Theatre de Beaulieu
w Lozannie, Alte Oper we Frankfurcie.

 

„Już nigdy nie będę komponował! Nie chcę czytać żadnych librett więcej!” krzyczał młody Verdi, kiedy Bartolomeo Merelli, impresario mediolańskiej La Scali, podsuwał mu tekst „Nabucco”. Po stracie ukochanej żony i dwójki małych dzieci Giuseppe Verdi ogarnięty był wielkim smutkiem i poczuciem bezsilności. Przyjaciel jednak nie dał za wygraną: „Dobrze, nie musisz nic komponować. Tylko przeczytaj” i podał manuskrypt Verdiemu. Ten
z wściekłością rzucił go na stół. Na otwartej stronie widniały skreślone piórem Solery słowa: Va, pensiero, sull’ali dorate… Verdi wpatrywał się w kartkę, jakby były to słowa wielkiego proroka ogłaszające rychłe wyzwolenie dla jego udręczonej duszy. Nawet sam kompozytor nie spodziewał się tak wielkiego sukcesu. A jednak dzieło do dziś nie schodzi ze scen najsłynniejszych teatrów operowych na świecie.

 

Streszczenie libretta według „Przewodnika operowego” J. Kańskiego: Opera w czterech aktach. Akcja rozgrywa się w Babilonie i Jerozolimie, w 587 roku p.n.e. Akt I Lud w Jerozolimie błaga Boga o ratunek przed armią babilońskiego władcy – Nabucca. Żydzi liczą na to, że uratuje ich jego córka, Fenena. Uwolniła ona z niewoli babilońskiej młodego księcia Izmaela i wraz z nim uciekła do Jerozolimy. Na czele zbrojnych wkracza Abigail – pierworodna, lecz zrodzona z nieprawego łoża córka króla Babilonu. Ona także kocha Izmaela i teraz triumfuje, widząc Fenenę, zdaną na swą łaskę. Pojawia się Nabucco, który bez względu na prośby Zachariasza zamierza się mieczem na Fenenę. Izmael osłania ją
w ostatniej chwili, a Nabucco rozpoznaje córkę i bierze ją w ramiona. Przysięga jednak ukarać Żydów. Akt II Odsłona 1 Abigail – oburzona tym, że to Fenena rządzi w Babilonie podczas nieobecności ojca – oraz arcykapłan boga Baala – któremu nie podoba się życzliwość Feneny dla Żydów – postanawiają ogłosić śmierć Nabucca i oddać tron Abigail. Odsłona 2 Sługa Abdallo przynosi wiadomość o śmierci Nabucca. W ślad za nim wkracza Abigail i Arcykapłan Baala, którzy odebrać chcą Fenenie królewską koronę. Nieoczekiwanie pojawia się Nabucco – ogarnięty szałem żąda, by wszyscy oddali mu hołd jako bogu. Zachariasz sprzeciwia się. Również Fenena oznajmia, że wierzy w Boga Żydów. Nabucca razi grom. Akt III Odsłona 1 Abigail zasiada na tronie. Rozkazuje zgładzić Fenenę i Żydów. Obłąkany Nabucco dowiaduje się o wyroku na Fenenę i nie zatwierdza go. Abigail nakazuje uwięzić Nabucca. Odsłona 2 Żydzi skarżą się na swój wygnańczy los. Otuchy dodaje im Zachariasz, twierdząc, że wkrótce czeka ich zwycięstwo. Akt IV Odsłona 1 Nabucco widzi prowadzoną na śmierć Fenenę. Błaga o pomoc Jehowę, Boga Izraela. Obłęd ustępuje. Odsłona 2 Arcykapłan Baala oczekuje skazańców. Fenena żegna się ze światem. Pojawia się Nabucco. Posąg Baala rozpada się i rani Abigail, która umierając z imieniem Jehowy na ustach, prosi o połączenie Feneny i Izmaela węzłem małżeńskim. Nabucco darowuje Żydom wolność, a Zachariasz intonuje hymn na cześć Jehowy. (Źródło: rmfclassic.pl)